Sayfa: [1] |   Aşağı git
  Yanıtla  
Konu: Pic Programlama Ders - 4  (Okunma Sayısı 6297 defa)
Tılsım
Co-admin [%75]
*

İtibarı : 1251
Offline

Mesaj Sayısı: 3,637


edeb yâ hû















« : Temmuz 21, 2008, 01:35:41 ÖS »
Quote

Sponsorlu Bağlantılar


Pic programlamak için gereken temel yazılımlar ve kullanım şekilleri, bir PIC programını derlemek ve PIC'e yazdırmak, MPLAB , MPASM ve PicUp programlarının kullanımları

DERS - 4

 Pic programlamak için gereken temel seyler sunlardir.
1-) Pic programlamak için pic Assembly dilini bilmek ve program yazarak bunu hex dosyasi haline getirmek
2-) Pic programlayacak donanima sahip olmak, bunlar bilgisayar ve gerekli yazilimlardir.

Assembler veya Compiler:

WINDOWS/notepad
MPLAB/Pfe

Gibi bir text editöründe Pic Assembly dili ile yazilmis programi derlemeye yani HEX file haline getirmeye yarayan programdir.Bu is için biz Microchip firmasinin MPLAB içinde gelen MPASM programini kullanacagiz.

Pic Assembly: Pic'in yapmasini istedigimiz islemleri, pic'in anlamasi için, kisa komutlardan olusturulmus bir dildir. Bu dil ile yazilan program ASM dosyasi olarak kaydedilir daha sonra MPASM ile HEX dosyasi haline getirilip,pic içine yazilir.

Bir pic'i programlamak için yapmamiz gerekenler sirasi ile söyledir:

1-) Bilgisayarimiza gerekli Software'i yüklemek
2-) Pic Assembly dilinin genel kurallarini ögrenmek
3-) 16F84'ün 35 komut setini ögrenmek
4-) Program yazip ASM olarak kaydetmek
5-) Programi hatasiz yazip Compile edebilmek
6-) Compile edilip HEX haline gelmis dosyayi EASYPIC ile pic'e aktarmak.

Masaüstünden MPLAB'i tiklayarak File /new altindan yeni bir sayfa açiniz. Bu sayfaya artik pic assembly komutlarini kullanarak programinizi yazabilirsiniz. Bu programi sonu ASM olacak sekilde kaydetmeniz gerektigini tekrar söyleyelim.



Programdan çikmadan Project/Quickbuild ile dosyayi HEX haline getirebilirsiniz ve ASM dosyasi ile ayni yerde, ayni isimde HEX dosyaniz açilmis olur. Bu islem sirasinda yazdiginiz program dogru ise, basarili olduguna iliskin, hatali ise hatali olduguna dair bir mesaj verilir.



MPLAB içinde yazip ASM olarak kaydettiginiz dosyayi , Baslat\Programlar\Microchip\MPLAB IDE v7.41\MPASMWIN'i açarak ve dosyanizi "source file name" penceresinden bularak compile edebilirsiniz. Bu sirada basarili ise yesil, basarisiz ise kirmizi uyari isareti verilir.



Basarisiz ise , olusturulmus bulunan err dosyasini editörde açarak,hatanizin nerede oldugunu görebilirsiniz.Bu is için sekilde görülen dosyalar içinde error file kisminin isaretli olmasi gerekir.

.

.

Basari ile compile ettigimiz hex desyasini PIC'e atmak icin elimizde bir adet programlayici kart ve bilgisayarimizda gerekli software bulunmalidir. Bu is icin bir cok sowtware vardir. Ornegin IcProg, WiinPic, PicUp. Biz su asamada hemen hemen hicbir programlayici kartla uyumsuzluk gostermeyen PicUp programini kullanacagiz.

PicUp'i calistirdiktan sonra File menusundan Settings'e tiklayarak ayarlara giriniz. Bu kisimda programlayici kartinizibilgisayarinizin hangi protuna bagladiysaniz o portu seciniz. Bizim programlayacagimiz Pic 16F84 odlugundan pic secimi yapmaniza gerek yoktur.



Bu ufak ayarlamalari bitirdikten sonra File menusunden Open'a tiklayarak yükleyeceginiz hex dosyasini seciniz.



Ekranda Loaded HEX- File... seklinde bir mesaj belirlendiyse hex dosyaniz sorunsuz demektir. Fakat Error in Hex file... Error Loading... seklindeki bir mesaj ile karsilastiysaniz, File menusunden Settings'e girin, "Abort an error" secenegi basindaki isareti kaldirin. Bu durumda dosyanizi yuklarken yine Error in Hex File.. mesaji cikacek fakat Loaden HEX file yazisi da belirecektir. Bu mesaj hex dosyanizin yazima hazir oldugunu gosterir.

Pic Programlayici kartiniz com portunuza takili ve üzerinde pic yerlestirilmis vaziyetteyse,

Read Chip : PIC icerigini okur ve ekrana yazar
Program Chip : Sectiginiz Hex dosyasini PIC'e gonderir.
Verify Chip : PIC 'i kontrol ederek adreslerde sorun olup olmadigini denetler.
Stop : Yapilmakta olan islemi durdurur.
Erase Chip : PIC icerigini siler.

 

Pic Assemlby genel kurallari:
Genel kurallara geçmeden önce son olarak su konuya da dikkatinizi çekelim. Bir program yazildiktan sonra compiler'in bunu tanimasi için ASM olarak kaydedilen bu dosya, compiler'in yani mpasmwin'in bulundugu direktörde olmalidir. Eger program yaziminda inc dosyasi kullanilmis ise o da burada olmalidir. Inc dosyasi program içinde yazili font ile klasör altinda bulunmalidir, aksi halde compiler tarafindan taninmaz.

PROGRAM FILES / MPLAB/

Pigprog
mplab
mpasmwin
deneme.asm
deneme.hex
deneme. Err
deneme.lst
16f84.inc

gibi bir düzen ortaya çikar.

Noktali Virgül:

; bir program yazilirken derlenmeyen satirlarin basina konur , bizi veya programi inceleyeni bilgilendirecek bir bilgiyi ; isaretinden sonra yazariz ,yine bu isaretten sonra çesitli sekiller ve süslemeler yapabiliriz.

;===========================================
; Bir deneme programidir TA2FR
;===========================================
; -----------------ooooooooooooooooooo---------------------------

program içine bir satir yazildiktan sonra satir yanina açiklayici bilgi (Wink isaretinden sonra yazilir.


SAYAC EQU h'0D' ; h'0D ' adresinde sayac diye bir register tanimla
BSF STATUS,5 ; bank 1 ' e geç

Buradada compiler noktali virgül den sonraki açiklamalari görmez, bu sebeple buraya istedigimiz açiklamalari yazabiliriz.


Sponsorlu Bağlantılar



...Yare varmak hoştur ama yaren olmak başkadır başka...
- Pic Programlama Ders - 4
Sayfa: [1] |   Yukarı git
  Yanıtla  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

+ Hızlı Cevap
Hızlı cevap'ı kullanarak hemen mesaj gönderebilirsin. Gülümseme ve kod kullanabilirsiniz.



Hosting Hizmetleri